**Lillsandra** - stolt mamma till lilla Melanie

Alla inlägg under oktober 2010

Av lillsandra - 31 oktober 2010 12:13

 
Av lillsandra - 29 oktober 2010 14:55

Ja här händer det inte mycket,fruktansvärt trött å seg är jag idag.

Tidigare i veckan var jag till birsta med syster å hittade lite smått å gott,köpte 2st nya sköna bh:ar och en overall till bebis=)

Igår kom Linda förbi en sväng på fm,de va trevligt,inte varje dag man träffar henne.

Idag hade jag tänkt städa här men jag har inte orkat,känner mig helt väck idag... tvingade mig ner på affärn iaf för att handla lite,fick sällskap och bärhjälp av syster.När vi kom ut från ica så är det nån idiot som parkerat breve mig å trängt sig fast det inte ens är en plats där,biljäveln har ställt sig typ 5 cm från mig,man börjar ju undra vafan de är för puckon som är ute,jaja frågan är hur människan tog sig ut ur bilen,krypit ut eller??Ja blev tvungen att backa ut så syrran kunde ta sig in.Folk är tammefan inte kloka.


Annars äre bra med mig å magen,har lite förvärkar till å från och har ont mellan bena,gör ont varje gång man försöker vända sig i sängen och kommer även som en strålande ilande smärta när ja är uppe å går.Man kan ju hoppas att den lille i min mage vill komma ut snart,endast 8 dagar kvar nu till BF=)Så vad som helst kan hända när som helst,det är bara att vänta å se när det kommer att ske(blev rim där oxå).

Men nu ska jag försöka göra ett litet ryck,innan det är dags att börja med maten,blir Tacos här idag,ska bli så jäkla gott,fredagsmyys resten av kvällen med massa gott=)

Ha en bra kväll!

/Sandra


Slänger in en bild på magen från idag oxå:

  


Av lillsandra - 26 oktober 2010 16:05

Japp förra veckan var vi och hämtade ut barnvagnen som vi hade beställt,blev jättenöjd med den.Vi blev sponsrad av farmor och farfar oxå som var snäll och hjälpte oss att betala den,Tack så hemskt mycke,de va jättesnällt=)

Så nu är i princip det mesta klart till den lille,enbart lite smågrejer kvar.

Tänkte lägga ut lite bilder på vagnen så ni får se hur den ser ut:


  

   

   

  

Och en varm vinteråkpåse fick det bli oxå 

    

(man skulle nästan vilja krypa ner där själv,ser så mysigt ut)

 

Lägger in en bild på hallmöbeln vi köpte för ett tag sen oxå

  

 

och den här som vi målade vit

 


/Sandra 

Av lillsandra - 25 oktober 2010 16:20

Igår gick jag in i vecka 39 så här får ni lite info från blimamma.se


Du är nu gravid i vecka 39. Bebisen är omkring 50-51cm lång och väger 3.5-3.8 kg. De flesta bebisar ökar fortfarande i vikt men en del magrar faktiskt vid den här perioden. Det börjar bli trångt i livmodern nu och då bebisen snurrar och vrider sig där inne så kan det hända att navelsträngen lägger sig kring halsen. Omkring 20% av alla bebisar föds med navelsträngen omkring halsen, vilket kan påverka bebisens hjärtljud mot slutet av förlossningen. I de flesta fall innebär det inget hot mot bebisens hälsa och barnmorksan för helt enkel navelsträngen över barnets huvud i samband med födslen.



Några nya bilder på magen:

      

  

Av lillsandra - 25 oktober 2010 10:57

Din graviditet startade Sön 31 jan 2010.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Sön 14 feb 2010 (ägglossningen).Du är på dag 268 av 280. (95,7%).

Du är i vecka 39.
Du har gått 38 fulla veckor och 1 full dag (v38+1).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 6 nov 2010
Du har 12 dagar kvar till beräknad förlossning.

Av lillsandra - 22 oktober 2010 13:50

Ja kom precis hem efter att ha varit på ica å handlat lite,där var det mycke folk som vanligt,typiskt fredagar..det var extrapris på lösviktsgodis så de fick de bli en rejäl påse sånt oxå,gott med nåt att mumsa på ikväll=)Nu tänkte jag snart sätta igång å städa lite,alltid skönt att få det rent innan helgen. Sovit dåligt inatt oxå,men de blir väl så när man inte kan ligga bekvämt överhuvudtaget,jobbigt att vända på sig i sängen oxå,känns som det tar typ hundra år att vända sig.näe man är riktigt otymplig nu, det är konstigt att Jörgen sover så bra iaf och inte vaknar så fort jag vänder mig i sängen med tanke på hur mycke det gungar å knakar då jag vänder mig..haha.

I helgen blir det nog ganska lugnt,vi ska byta till vinterdäck på bilarna,eller inte jag utan Jörgen ska göra det.Det är ju halt ute på vägarna nu på vissa ställen.Å riktigt kallt har det börjat blivit,vi hade -10 imorse.

Till middag idag blir det pepparbiff,potatiskroketter,nån god sås och så tänkte jag steka lite trattkantareller till mig,dom får jag ha för mig själv eftersom Jörgen inte äter svamp=)

Nu blir det städning,Ha en bra Fredag!!

/Sandra


  

Av lillsandra - 20 oktober 2010 11:28

Är himla dålig på att uppdatera nuförtiden.Jag är för det mesta så himla trött och orkar inte sitta vid datorn nå längre stunder.

I helgen som var så köpte vi en tvättmaskin=) en tvätt/tork en kombinerad som funkar både som tvättmaskin å torktumlare alltså,skitbra=) kommer ju verkligen behövas,skönt att slippa hålla på boka tvätt tider.

Igår var vi till barnmorskan igen å allt såg bra ut,bebis hjärtljud låg på 137, Mitt SF mått var 35 och blodtryck 112/70.

Så nu är det bara att vänta å se om det händer nåt snart eller om jag går över tiden.

Vi har fortfarande lite småsaker kvar att handla,förmodligen åker vi å handlar lite sen när Jörgen kommit hem från jobbet.

Nu ska ja plocka undan lite här sen vila en stund.

Hej så länge

/Sandra

 

                        Lägger in lite fler magbilder oxå.

 

      

 

Av lillsandra - 17 oktober 2010 23:53

japp idag går jag in i vecka 38 =) här kommer info från blimamma.se


Bebisen

Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas.

De senaste veckorna har bebisen samlat på sig avfall i mage och tarmar. Detta avfall kallas för beck och är grön-svart, och består av hudceller, lanugohår och annat material som bebisen svalt. Detta är den första avföring som bebisen kommer ge ifrån sig efter förlossningen. Ibland händer det att bebisen släpper becket ifrån sig redan i magen och kommer då ut delvis täckt av grön-svarta restprodukter. Särskilda åtgärder vidtas av vårdpersonalen om detta skulle vara fallet.

Om det är en pojke så skall hans testiklar vandrat ned i pungen vid det här laget och när den föds bör båda vara på plats. Hos omkring 1% av alla pojkar som föds har ännu inte testiklarna vandrat ner. Eftersom detta kan orsaka infertilitet och öka risken för testikelcancer så undersöker barnmorskan pojken efter förlossningen.

Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, som ännu inte är sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födelsekanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men det återgår snart till normal form.

Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.

Du

Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks-värkar. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 - 18 cm ovanför naveln.

Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta.

Bebisen kan födas vilken dag som helst nu. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum.

och här är några bilder:

      


och mitt stirröga

  


/Sandra

Ovido - Quiz & Flashcards