**Lillsandra** - stolt mamma till lilla Melanie

Alla inlägg under oktober 2010

Av lillsandra - 15 oktober 2010 11:50

Har varit dålig på uppdatera här..sorry. Men allt är som vanligt iaf,ja är i vecka 37 nu(36+5 idag),har börjat fått mer förvärkar,inatt låg jag vaken halva natten pga förvärkar som sedan försvann.Det kommer å går lite då å då.Jag man kan ju hoppas på att det är på gång snart,men jag är inställd på att gå över tiden(med min tur så).Annars är allt som vanligt,skönt med helg nu,får se om de blir en sväng ut till birsta för att handla de sista prylarna och även köpa en tvättmaskin=) Jag har lite smått panik över att hinna fixa klart allt innan det är dags,för det kan ju faktiskt hända när som helst nu.Vi får se. Näe undra vad man ska hitta på nudå,städa kanske.Pratade med Linda förut oxå,kul=)blir ju inte så man hörs lika ofta längre sen jag slutade jobba.Men det är kul att höra hur hon har det och hur det är på jobbet å så=)

jaja nu ska jag ta å plocka undan lite disk iaf.

Ha en bra dag!

/Sandra

Av lillsandra - 13 oktober 2010 19:08

Jag blev utmanad av Belinda tidigare i veckan=)


4 Tv program  - Scrubs,Idol,Bonde söker fru,Dr house

4 saker jag gjort idag -Bäddat sängen,tvättat,diskat,suttit vid datorn

4 saker som jag längtar efter - när vi fått klart allt hemma,när bebis kommer,Julen,att kunna ha vanliga kläder igen.

4 saker på önskelistan - julmat=) ,tvättmaskin,pengar,nytt vardagsrumsbord

4 saker som jag avskyr - när bilen krånglar(särskilt på vintern),leverpastej,idioter,när balsamflaskan är slut

4 saker som jag tycker om att göra -äta,shoppa,mysa,umgås m familj å vänner

4 saker som jag ätit idag -mackor,yoghurt,spaghetti m köttfärssås,polly =)

4 utmanade - Sandra Björklund , Jennifer Lodin ,Angelica perssonAngelica Näslund 

Av lillsandra - 13 oktober 2010 11:12

I söndags gick jag in i vecka 37 så här kommer lite info från blimamma.se


Du anses nu vara fullgången och hos bebisen utvecklas de sista detaljerna. Den är nu omkring 49 cm från huvud till tå och väger c:a 3 kg. Under denna veckan kommer din bebis sannolikt att sjunka ned och fixeras med huvudet i ditt bäcken. Om det inte är din första graviditet så kan fixeringen komma senare. Du kommer förmodligen känna en viss lättnad när bebisen sjunker ned och trycket på dina revben lättar, medan å andra sidan trycket på din livmoder, bäcken och blåsa ökar så att ditt behov att kissa kan öka, samtidigt som vissa upplever smärta i ljumskar och ben.

Forskning har visat att stresshormoner kan påverka bebisen, så se till att koppla av, ha kul och ta det lungt.

Bebisen är fullt utvecklad och är egentligen redo att födas, men växer fortfarande och bildar mer fett, upp till 15 gram om dagen. Om detta är din första graviditet så är det vanligt att förlossningen sker närmare 40 veckor eller kort där efter, medan om det inte är ditt första barn så är det mer sannolikt att du föder tidigt. Se till att väskorna är packade!


Här är några nytagna bilder på magen:

 

      

   

  

Av lillsandra - 9 oktober 2010 17:30

ja idag har det varit en riktig seg dag.. för mig iaf.Jörgen for iväg tidigt imorse å jobba några timmar,sen åkte han å bytte däck på 850in.Jag har mest varit hemma bara,var ner en sväng till syrrorna mina förut.Har inte haft lust med nånting idag,bara segat omkring.

Igår blev det tacos till middag,fan va gott det var :D . efter middagen for vi ner till mamma en sväng,Jörgen bytte däck på hennes bil eftersom hennes däck var i så dåligt skick och de va lika bra att byta till vinterdäcken då.Ja sen var vi bara hemma resten av kvällen,myste i soffan med godis=)


hmm sitter å funderar på vad man ska göra för mat idag då,eftersom jag har varit så smart å inte ens tagit fram nåt från frysen så får det bli nån enklare mat idag.. hemmagjorda hamburgare kanske,ja tror det får bli det.

ja bäst man sliter sitt feta arlse från stolen så man får nåt gjort.,känner mig som en jävla zombie idag.

Trevlig lördag!!

/Sandra



  


Av lillsandra - 8 oktober 2010 10:19

Nu har jag precis fikat,varma mackor och O´boy..gott gott.Sitter å funderar på vad jag ska göra idag,ganska grått ute ser ja,trist,men ändå mysigt. Ja tror ja ska städa lite här hemma,sen måste jag åka på ica en sväng å handla lite.


Har varit ganska dålig på att uppdatera här senaste tiden,men i tisdags var vi till barnmorskan igen och allt såg bra ut.

Bebis hjärtslag låg på 146 och mitt Sf mått var nu 34.. följer kurvan bra.

Ett blodtryck togs oxå och även de var bra,Hade 112/70,jag har ju alltid legat lågt i blodtryck och det är ju bra det. Och bebis ligger fortfarande med huvudet neråt,bra det=)

Nu vill jag bara att tiden ska gå fort så vi får träffa den lilla i min mage,längtar så=) Samtidigt är jag väldigt nervös oxå,man vet ju aldrig hur det blir.Men jag ser ändå fram emot förlossningen,spännande.

Vi har iaf både flicknamn och pojknamn klart,de har vi haft ett tag,pojknamn har vi haft länge men flicknamn har det varit svårare med,men nu har vi bestämt oss och det känns jättebra=)Men sen vet man ju inte,man kan ju ändra sig helt sen oxå när man väl får se lill*n.

Ja nu ska jag ta å göra nån nytta här..

Ha en bra fredag=)

/Sandra


     

Av lillsandra - 6 oktober 2010 11:21

Jag har fått en Award från Malin =) Tack så mycket,va kul.


  


Första gången jag får det och jag vet inte alls hur det fungerar men jag gör som dom andra.


Här är tre saker som ligger mig varmt om hjärtat


1.Min älskling Jörgen

2.Våran bebis i magen

3.Mina vänner och familj

 

  

(en utav de första bilderna på mig å Jörgen,2007)


Och nu till det svåra,jag ska ge denna award till 5 andra bloggare,så några av er som kommer få den känner jag inte,utan jag har gett er som jag tycker har en bra och intressant blogg..

Jag ger denna Award till:


Sandra Björklund

Emelie Norin

Belinda Andersson

Evelina Persson

Madelene Jansson


Ni ska alltså skriva 3 saker som ligger er varmt om hjärtat,lägga upp en favoritbild och sedan skicka denna award vidare till 5 andra bloggare.

Lycka till=)


/Sandra

Av lillsandra - 4 oktober 2010 14:56

Bebisen

Din bebis är nu c:a 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.7 kg. Bebisens ansikte har blivit rundare och ser nu mjukt och knubbigt ut. Bebisens huvud är fast men inte hårt, eftersom det behöver vara något formbart för att kunna passera ut genom ditt bäcken. Trycket på bebisens huvud kan göra att det ser tillplattat eller toppigt ut diret efter förlossningen, men det kommer att gradvis försvinna och gå tillbaka till normalt.


Du har nu så mycket fostervatten som du kommer att ha och bebisen rör sig inte lika mycket som den gjort tidigare. Detta kan verka oroande men så länge du kan känna den röra någon eller några gånger sig varje dag så finns det ingen orsak till oro.


Du

Övre delen av din livmoder är nu ännu lite längre upp och befinner sig c:a 14 cm ovanför naveln. Livmodern har vuxit en hel del de senaste veckorna allteftersom bebisen lagt på sig vikt. Du har antagligen gått upp omkring 13-14 kg fram till nu och du kommer inte att gå upp särskilt mycket mer.

Eftersom din livmoder trycker på organen i bukhålan och upp mot bröstkorgen så kan det ibland kännas obehagligt och svårt att andas. Du kan också känna smärta när din bebis sparkar på intilliggande organ.


Lyckligtvis så kommer bebisen att sjunka ned och fixeras i ditt bäcken under de kommande veckorna, och då kommer mycket av obehaget och andningsbesvären att avta.


Vanligtvis träffar man sin barnmorska/läkare varje vecka från och med nu, för att kunna följa slutstadiet av graviditeten och hur förlossningen närmar sig.


Det är också hög tid att fundera på förlossningen och prata om olika alternativ, så som smärtstillande medel och hur du vill föda. Prata med din MVC. Du kan läsa mer om praktiska råd inför förlossningen här.













och här kommer lite bilder på magen=)


          


/Sandra 

Av lillsandra - 4 oktober 2010 14:54

Helgen har varit bra,vi har inte gjort så mkt.Men igår kom mamma hit å hälsade på=) sen åkte hon å jag å plockade svamp bortanför oss en bit,vi hittade ganska mycket trattkantareller..kul. Skönt att komma ut i skogen lite,synd bara att jag får så ont i ryggen...och igår kväll kändes det verkligen och även att jag hade massa sammandragningar.Men de blir väl så när man har ansträngt sig.

Igår gjorde vi kyckling enchiladas till middag,skitgott,var så länge sen vi åt de.Sen på kvällen blev de negerbollar oxå...mmm så gott de var=)


Och jag gick in i ny vecka igår,vecka 36 nudå=)

kommer info i ett nytt inlägg sen...


hej så länge/Sandra

Ovido - Quiz & Flashcards