**Lillsandra** - stolt mamma till lilla Melanie

Alla inlägg den 24 februari 2011

Av lillsandra - 24 februari 2011 13:14

För ca 2 veckor sedan gjorde jag en cheesecake,tror jag nämnde det då oxå.Den blev iaf väldigt lyckad och riktigt god tyckte jag,Jörgen däremot är inte så förtjust i cheesecake..men han tyckte den här var helt ok iaf.

Jag funderar på om jag ska ta å göra en i helgen här igen :) Men då ska jag pröva lägga i lite bär eller något tror jag.

Tänkte dela med mig av receptet jag använde mig av,den är mkt enkel att göra.

 

Fryst cheesecake!

 

Ingredienser:

 

* 3 st ägg

* 1,5 dl strösocker

* 2 tsk vaniljsocker

* 200 g Philadelphia ost

* 3 dl vispgrädde

* 10st digestive kex

*( 1 citron )(valfritt,krossad daim,bär )(Jag gjorde en vanlig naturell utan något extra)

 

Gör så här:

 

Dela äggen.Lägg äggulorna i en bunke och äggvitorna i en annan.Häll strösocker och vaniljsocker över äggulorna.

 

Vispa äggvitorna med elvisp,tills det har blivit ett fast skum,skummet ska vara så fast att man ska kunna vända upp o ner på bunken.

 

Vispa sedan äggulorna och sockret till en pösig ljusgul smet.Blanda i philadelphia osten(kör på lägsta hastighet med elvisp).

 

Vispa grädden i en egen bunke tills den är lagom fast,rör därefter ner den vispade grädden i den gula smeten med lägsta hastighet på elvispen.

Rör sedan försiktigt ner de vispade äggvitorna med en sked.

 

(om du vill ha citronsmak,riv skal av citron och pressa ur saften.Blanda ner rivet citronskal och saft i smeten.Man kan röra ner det man tycker om,t.ex krossad daim,jordgubbar,chokladbitar,björnbär,blåbär eller ingenting om man vill ha en naturell smak)

 

Krossa kexen och lägg hälften av de på botten i en form med löstagbar botten.

Häll i smeten och strö resten av kaksmulorna ovanpå.

 

Ställ in i frysen i 5 timmar,ta ut den ca 15-30 min innan servering.

 

Cheesecaken är hållbar i frysen 3-6 månader.

 

 

  

 

 

 

Av lillsandra - 24 februari 2011 10:14

Idag är det kallare än igår, -25 var det förut när vi klev upp.Ingen promenad idag heller då ....tråååkigt.

Men kanske vi åker iväg å handlar lite sen eller så tar vi det imorgon då vi eventuellt ska till birsta.

Idag klev vi upp kl 8 då Melanie vaknade,hon fick mat efter det bytte jag blöja,tvättade å klädde på henne,sen blev det lite lek i babygymet,sen ville hon ha mat igen och nu sover hon en sväng.

 

Så nu ska jag passa på att kolla runt lite på fejjan och bloggar...

 

Hej

/Sandra

 

  

 

 

 

 

 

        

Ovido - Quiz & Flashcards