**Lillsandra** - stolt mamma till lilla Melanie

Alla inlägg den 10 augusti 2010

Av lillsandra - 10 augusti 2010 21:42

Här kommer lite info från familjeliv...

och några nya magbilder:)

 

 

Vecka 28

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.


Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma.



Magen v.28


         



    


       

Av lillsandra - 10 augusti 2010 17:12

yes,nu har vi nyss ätit middag,som blev av en lite enklare variant... gröt å macka:) Vi ska nämligen fara iväg snart på någon typ av informationsträff som ska handla om förlossningen och så,spännande,de kan nog bli intressant.

Idag har jag jobbat till 16 .. och idag kom Linda tillbaka från semestern oxå,så kul att träffa henne igen oxå,har inte träffat henne sen innan jag gick på semester.Hann inte prata med henne så mkt eftersom hon skulle jobba kvällen ikväll,men imorrn skulle vi jobba ganska mkt dubbelt hon å jag,kul:)

Igår kväll gjorde jag slingor på mitt hår igen å försökte jämna ut färgen lite sen sist då den inte räckte.Roger och Sandra kom över,så Roger hjälpte mig med slingorna som jag inte nådde,de var snällt.kul att träffa dom oxå,känns som det var ett tag sen de med.Sen fikade vi lite å pratade på,trevligt:)

Och håret vart iaf ljusare men även lite orange på vissa ställen,men det kommer man väl aldrig ifrån.

jaja nu hinner ja inte mer utan måste göra mig klar för vi ska åka strax.

får se om jag kanske hinner lägga in några magbilder ikväll.

Ha de bra

/Sandra


  


  

Ovido - Quiz & Flashcards